«Метеорологічна магія» у середовищі східних слов`ян: письмова традиція
Релігієзнавча лабараторія ім. І.П. Куліано
Це старобілоруський або давньоукраїнський текст 16 ст., котрий нині зберігається в державному архіві Швеції, у сховищах замку Скуклостер, колекція «Польські та руські листи».

На думку А. Турилова цей текст був написаний у Великому Князівстві Литовському - про це говорить і характерна на той час рутенська мова ("проста мова" - мова канцелярії ВКЛ у XV - XVI ст.), також в тексті згадується міра величини - "миля". Власне, сам папір ("картон") з характерним водяним знаком також відсилає до нашого регіону.

Текст унікальний, оскільки це один із небагатьох детальних описів чіткого способу застосування «Метеорологічної магії» у середовищі східних слов`ян ранньомодерного періоду. Використання каменю, із нутнощів тварини, свідчить про тюркське походження ритуалу в якому застосовується камінь для маніпуляцією погодними умовами. Такий камінь має назву джада(яда). Відповідно цей ритуал варто пов`язувати із тюркським та алтайським шаманізмом. В деяких регіонах Середньої Азії цей ритуал із застовуванням каменю зберігався до 20 ст. Про це детальніше можна дізнатися у статті Абдулкадира Инана "О камне яда и об обрядах вызывания дождя": http://urgaza.ru/library-portal/articles/202/2004/
Напевно, такий зв`язок став можливий завдки поселень тюрків(кримських татар і караїмів) на території ВКЛ.

Нижче подано текст для ознайомлення.


"На паметь, коли с которого зверяти, або от птахи будет камень выняти - которым обычаем мает его водити. 
Наперве скоро вынемши маеть его вложити в пузыр неделаны сыры, зверячьи або пташьи, и налити кровью такжо звериною, або пташьею, и завсегда иметь его в той крови ховати; хотя бы кровь и съсохла - не вадит. 
И коли усхочет дождь вести, тогды иземши тот камень с крови, и мает его добре хустою вытерти. И мочити его у воде - в реце, або в озере, або в колодези - толко бы вода не в судне была. И не мает его з рук выпускати, але маючи в руках, мает его потоплять у воду колко разов паки, олиж облак дождовых вкажетца. А коли облак явитца мает - вынять и зася заховати. А усхочет ли дожчу долгого и стюденого, тогды мает его положити у плате мокре з ледом, и держать, штобы плат не высыхал. Тогды и дожчь, и снег, и град будеть. 
А колвек, едучи дорогою, потребовал пойти дожчу за собою, а напереди суха, тогды маеть тот камень, вынявши с крови, отерши добре, по половицы, перевязать ниткою, або чим колвек, и привезать его к стременю котороеж колвек ноги. И с одное стороны заднее приложити и привезати к нему хусту, втрое або вчетверо зогнувши мокрую. А з другое стороны переднее мает его добре хустою сухою отерти, и к огню пригрета, и так ехати. Тогды назаде будет дожчь, а напереде сухо. А естли усхочет мети напереде дожчь, а назаде сухо, тогды по тому мати переменити. 
А естли бы дожчу не была потреба, тогды мает его укопати в землю как бы на три палцы, и зверху таю ж землею насыпать, и на том огник малкий зложить же бы ся камень согрел. Одно мает пильновать - абы не згорел. И как камень согреетца, тогда дожчь во…тца. А ты тим ... из земли тот ка¬мень мати добре хустою отерти, и зася у пузыр свежи положити, и налита свежею кровью, на кою ж колвек, и поставить такжо до часу, бо у крови моцы имает.
А естли бы хотел ветру великого, тогды камень оземши с крови, такжо мает добре хустою вытерти, и крепко начетверо мает его ременем увязати, только бы не всего закрыл. И мает его увезати на дерево на кое колвек, и въседши на конь, бегать по полю, а около себе махати каменей на вси стороны - тогда ветр будет. 
А естли бы переставал, а от хотел много ветру, тогды мает его привезать на ветре, где бы ся кивал, або в руце держа мает им махати. А не переставать, а внимать - бурю такжо мает вчинить. 
А естли дожчи поидуть кгвалтовне, тогды тот камень вынявши с крови мает отерти хустою, и грети в огня под... будет гораздо. Тогды снег ... дожчь... Мает тот камень в тых всих речах моц на вси четыри стороны по три мили чинить - сухо, и мокро, и ветры…"

Джерело: Турилов А.А. «Камень для вызывания дождя и ветра. Руководство по метеорологической магии в старобелорусской записи XVI в.» М., 2002.
©Zlit 2012Про проектКонтакти